Prieš Antrą Pasaulinį karą valstybėse, kurios turėjo karines oro pajėgas, lėktuvų kamufliažai turėjo sistemą. Pavyzdžiui, skirdavosi kamufliažas dėl lėktuvų tipų paskirties (naikintuvai, bombonešiai, žvalgai), dėl geografinės padėties (dykuma, jūra) bei dėl laikmečio (nuo1939 iki 1941 ir pan.).
Ieškodamas informacijos apie Lietuvos prieškario karinių oro pajėgų naudotas kamufliažo spalvas susiduriu su situacija, kad nerandu vienareikšmingumo. Kitaip sakant, nerandu informacijos, kad spalvos buvo tokios ir tokios naudojant spalvų standartus. Vietoje to pastoviai susiduriu su bendro pobūdžio, kaip http://www.plienosparnai.lt/page.php?31 „...ANBO-41 dažymas buvo toks pat kaip ir ANBO-IV (liemuo, kilis su posūkio vairu, bei viršutinė sparnų ir horizontalių uodegos plokštumų dalis - ryškia tamsiai žalia spalva, o sparnų ir horizontalių uodegos plokštumų apačia - sidabrine), skyrėsi tik variklio žiedo spalva...“, „...Posūkio vairas dažomas žalia spalva...“, ... 1939 metais pagaminti ANBO-41 jau turėjo kamufliažinį dažymą; ant žaliai dažytų liemenų ir sparnų viršaus buvo užpurškiamos juodos spalvos dėmės...“. Kokia yra „ryškiai tamsiai žalia“ ir „žalia“ spalvos? Įdomu tai, kad skaitant leidinį „Plieno sparnai“ prie aptariamo lėktuvo spalvos galima rasti klaustuką kabutėse. Dar mažiau informacijos apie spalvas piloto kabinoje.
Kitas variantas, kai pateikiamos įvairios interpretacijos, kaip http://www.plienosparnai.lt/e107_plugin ... c.php?5942 , kuriose nepaisant gerų norų aiškumo nepadaugėja.
Trečias variantas- tai modelių ir dekalių gamintojai. Panagrinėkime kelis siūlomus produktus.
Dewoitine D501L:
„Ecliptic Decals“ siūlo Dewoitine D501L dekales. Čia yra aišku, kad lėktuvas buvo aliuminio spalvos ir „Plieno sparnuose“ kalbama apie tą patį.
Išvada: tinkamos spalvos yra Humbrol 56, Revell 99, ModelMaster 1781 arba LifeColor LC74.
ANBO IV:
„Kora“ siūlo lėktuvo kamufliažui naudoti Humbrol 30 viršui ir Humbrol 28 apačiai. Tačiau apačia buvo dažoma aliuminio dažais. Todėl šiuo klausimu galima daryti prielaidą, kad suklysta, juo labiau, kad ANBO VIII tas pats gamintojas jau siūlo apačios dažymui naudoti Humbrol 56- aliuminio spalvą. Įdomi yra Humbrol 30 spalva- Airfix ją siūlo naudoti Karališkųjų oro pajėgų dažymui kaip RAF Dark Green. Tačiau tai nėra tikslu, todėl britų modeliuotojai tam tikslui naudoja Humbrol 163 arba Humbrol 116. Įdomu tai, kad Australijos karinių oro pajėgų dažymui Airfix siūlo naudoti Humbrol 149, kaip FS34092 atitikmenį (Humbrol teigimu), kai tuo tarpu artimiausia spalva ir yra Humbrol 30. Kyla klausimas, ar ANBO IV žalia spalva buvo kaip RAF Dark Green, ar kaip Australijos Foliage Green, ar kaip Humbrol 30? Sakykime, kad Humbrol 30 atitinka savoką „žalia spalva“.
Išvada:
lėktuvo apačiai tinkamos spalvos yra Humbrol 56, Revell 99, ModelMaster 1781 arba LifeColor LC74.
Priklausomai nuo noro lėktuvo viršui galima naudoti Humbrol 30, Revell 40, ModelMaster 2025 arba LifeColor LC40. Taip pat galima naudoti ir kitas „žalias“ spalvas.
ANBO 41:
„Kora“ siūlo lėktuvo kamufliažui naudoti Humbrol 29 ir 30 viršui, o apačiai Humbrol 28. Dėl apačios spalvos jau kalbėjome- turėtų būti aliuminio spalvos. Atsižvelgiant į „Plieno sparnų“ aprašymą darau išvadą, kad turi būti naudojama ne Humbrol 29, o juoda.
Išvada:
Lėktuvo apačiai tinkamos spalvos yra Humbrol 56, Revell 99, ModelMaster 1781 arba LifeColor LC74.
Priklausomai nuo noro lėktuvo viršui galima naudoti Humbrol 30, Revell 40, ModelMaster 2025 arba LifeColor LC40. Taip pat galima naudoti ir kitas „žalias“ spalvas. Dėmės turi būti juodos- Humbrol 33, Revell 8, ModelMaster 1749 arba LifeColor LC02.
ANBO VIII:
Kalbant apie šį bandymų stadiją pasiekusį lėktuvą kyla daugiau klausimų, negu atsakymų. Perskaitęs „Plieno sparnai“ Nr.1 (pasirašytą spaudai 1992) neradau jokio žodinio kamufliažo spalvų aprašymo. Po to dar ieškojau tekste, bet arba esu nepastabus, arba tikrai nėra spalvų aprašymo. Ant viršelio puikuojasi piešinukas ir spalvoti brėžiniai. Naudojama žalia ir tamsiai žalia. Iš patirties žinau, kad neverta tikėti žurnale atspausdintomis spalvomis, juo labiau, kad maždaug tuo metu buvo sovietinė Lietuvos blokada ir trūko ne vien benzino. Iš ANBO 41 aprašymų matoma, kad buvo naudojamas žalias su juodomis dėmėmis viršaus kamufliažas, o ANBO VIII staiga žalias su tamsiai žaliomis dėmėmis. Tuo metu sovietiniai lėktuvai naudojo žalią su juodomis dėmėmis kamufliažą, o bombonešiai, pagal Erik Pilawskii nuo 1943 ir žalią su tamsiai žaliomis dėmėmis kamufliažą. Ar juodų dėmių naudojimas buvo sovietinio kamufliažo kopijavimas? Ar žalio su tamsiai žaliomis dėmėmis kamufliažas buvo Lietuvoje sukurtas anksčiau, nei sovietuose? Ar tikrai ANBO VIII buvo naudojamas žalias su tamsiai žaliomis dėmėmis kamufliažas? Šių „Plieno sparnų“ piešinių rezultate atsirado daugiau piešinių su panašių spalvų kamufliažu. Pažiūrėkime, ką siūlo „Kora“? Siūloma viršutiniam kamufliažui naudoti Humbrol 30 su Humbrol 26 spalvos dėmėmis. Švelniai tariant, tai visai ne tamsiai žalia, o rudo atspalvio chaki. Kuo toliau į mišką, tuo daugiau malkų.
http://www.plienosparnai.lt/page.php?58
http://www.plienosparnai.lt/e107_plugin ... c.php?5942
http://wp.scn.ru/en/ww15/a/637/85/0
http://www.plienosparnai.lt/page.php?974
Išvada:
Lėktuvo apačiai tinkamos spalvos yra Humbrol 56, Revell 99, ModelMaster 1781 arba LifeColor LC74.
Priklausomai nuo noro lėktuvo viršui galima naudoti Humbrol 30, Revell 40, ModelMaster 2025 arba LifeColor LC40. Taip pat galima naudoti ir kitas „žalias“ spalvas. Atviras klausimas lieka dėl dėmių spalvos- juoda, tamsiai žalia ar chaki ruda? Mano asmeninė nuomonė- dėmės turi būti juodos. Tokiu atveju tiktų Humbrol 33, Revell 8, ModelMaster 1749 arba LifeColor LC02.
Gloster Gladiator Mk.I:
Pagal „Plieno sparnus“ lėktuvas buvo arba aliuminio spalvos, arba su žaliai dažytomis dalimis. „Kora“ siūlo savo dekales ir teigia, kad ta žalia yra FS 20040. Pagal kodą ši spalva nėra žalia, o priklauso rudų spalvų grupei.
Išvada:
Lėktuvui tinkamos spalvos yra Humbrol 56, Revell 99, ModelMaster 1781 arba LifeColor LC74.
Priklausomai nuo noro galima naudoti Humbrol 30, Revell 40, ModelMaster 2025 arba LifeColor LC40. Taip pat galima naudoti ir kitas „žalias“ spalvas.
Ketvirtas variantas- „kas, jeigu“. Šioje temoje fantazijos niekas nevaržo. Matyt dėl šios priežasties „Kora“ ir „LF Models“ siūlomos dekalės nors ir panašios, tačiau siūlomos dažymo schemos Morane-Saulnier M.S.406 smarkiai skiriasi. Pagal „Kora“ siūlomą variantą lėktuvo kamufliažas labai panašus į to laikmečio Prancūzijos karinių oro pajėgų naikintuvų kamufliažą. Kalbant apie „LF Models“ siūlomą dažymo schemą, sunku patikėti, kad būtų vietoje žalios spalvos naudojama chaki.
http://www.grumlinas.lt/?p=19941
Rinkoje yra ir daugiau įdomių dekalių (pvz.: „Blue Rider“ dekalės), tačiau visais atvejais nepakanka informacijos apie tikslias dažymo schemas. Manau priežastis yra ta pati- nėra pakankamos ir tikslios informacijos apie spalvas.
Reziume:
Graudu, kai vietoje aukščiau aptartos informacijos per modelių parodas LAM atstovas kritikuoja prieškario laikotarpio Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) pateiktų modelių spalvas. Norėtųsi iš Lietuvos Aviacijos Muziejaus (LAM) gauti tikslią informaciją apie Lietuvos KOP kamufliažui naudotų spalvų standartinius kodus. Dar geriau būtų leidinys apie Lietuvos KOP kamufliažo istoriją su nuorodomis į spalvų kodus.