Šeštadienis, rugsėjo 13, 2008 Straipsniai

Stendinių modelių klijavimas – pradžia

Autorius:

Vaidas Mašidlauskas

Pirmą kartą

Šis straipsnis nušviečia stendinių lėktuvų modelių 1/72 darymą, tačiau daug kas tinka ir kitokių plastikinių modelių klijavimui.
Viskas prasideda nuo noro klijuoti modelį. Pirmą kartą šiam tikslui pasiekti būtina atsižvelgti į tokias aplinkybes, kaip patirtis, turimi įrankiai ir svarbiausia- kantrybė. Modelio darymas reikalauja kruopštaus ir kantraus darbo, priklausomai nuo modelio sudėtingumo. Gali tekti skirti nuo 2 iki neriboto skaičiaus vakarų, nes dėl dažymo, klijavimo ir glaistymo specifikos gražaus kokybiško modelio padarymas neįmanomas per vieną prisėdimą. Pirmą kartą patartina apsiriboti nesudėtingu modeliu, turinčiu ne didesnę, kaip trečią sudėtingumo klasę. Kaip taisyklė, ant modelio įpakavimo nurodoma sudėtingumo klasė- kuo daugiau detalių, tuo aukštesnė sudėtingumo klasė.


Ant modelio įpakavimo dažniausiai būna ir nuoroda, kokių prireiks dažų. Būna modelių, skirtų pradedantiesiems, kai prie modelio jau yra dažai, klijai ir kartais teptukas. Kitais atvejais reikia pačiam pasirūpinti nurodytomis ant įpakavimo dažų spalvomis. Plastikui dažyti naudojami specialūs dažai, kuriais dažniausiai prekiaujama ten pat, kur ir modeliais. Būtini keli skirtingo storio teptukai, jei bus dažoma jais. Ketinant klijuoti modelį pirmą kartą, neskubėkite leisti pinigų dažų purškimo sistemoms, kurios būna su kompresoriumi arba su suslėgto oro balionėliu. Pradžiai reikia pamėginti nudažyti teptuku ir tik po modelio baigimo nuspręsti ar esate skirti vienas kitam su šiuo hobiu.
Klijai yra dichloetano pagrindu, todėl naudotis jais reikia vėdinamoje patalpoje. Šie klijai chemiškai lydo modelio plastiką, todėl nereikia jų naudoti daugiau, nei būtina, priešingu atveju matysis apsilydžiusios siūlės. Geriausia naudoti klijus, kurie į klijavimo vietą patenka per ploną kelių centimetrų ilgio vamzdelį. Tai leidžia klijams patekti į sunkiai prieinamas vietas ir neperdozuoti. Tokiame plastikiniame buteliuke klijus gamina Humbrol firma, glaudžiai bendradarbiaujanti su Airfix, kur gaminami modeliai.
Norint, kad nesimatytų klijavimo siūlių, naudojamas specialus glaistas. Humbrol asortimente yra glaistas plastikiniams modeliams. Dar reikia pasirūpinti smulkiu švitriniu popieriumi. Ūkinių prekių parduotuvėje nusipirkite taip vadinamo „nulinio“ švitro popieriaus.
Namie prireiks mažų žnyplių, smulkaus grublėtumo ir mažų, plokščio bei apvalaus profilio dildžių, nedidelės ylos, aštraus peilio arba skalpelio, pinceto.

Pasiruošimas darbui

Geriausiai modelio klijavimui yra stalas, ant kurio telpa modelis, įrankiai, kitos medžiagos, surinkimo instrukcija ir t.t. Prie stalo reikės patogiai sėdėti tam tikrą laiką, todėl geriausia orientuotis į 2-3 valandas vienam prisėdimui. Išstudijuokite surinkimo instrukciją, reikia identifikuoti kiekvieną joje nurodytą detalę su esančiomis plastikiniame ruošinyje- formoje. Pasitaiko modelių, kuriuos galima galutiniame rezultate realizuoti viena iš būsenų. Pavyzdžiui, modelį galima padaryti stovintį ant paviršiaus su važiuokle (ratai, slidės, plūdurai), su pravirais arba uždarais liukais, durimis, su įtraukta važiuokle lyg skristų, su skirtinga ginkluote ar net skirtingos modifikacijos lėktuvą. Dabar pats metas nuspręsti, jei galimi keli variantai, kur tas modelis atsidurs, kai bus padarytas. Nuo to labiausiai ir priklauso, kokią modelio būseną reikia pasirinkti. Svarbu atsižvelgti į tai, kad tiesioginiai saulės spinduliai greitai išblukins dekales (lipdukus) ir palaipsniui išblanks dažų spalva. Atviroje vietoje modelis apdulkės, o dulkes nuo jo nuvalyti kartais būna sudėtinga. Norint ilgam išsaugoti modelį nuo išblukimo ir dulkių- geriausia uždara, esanti šešėlyje vieta.
Reikia apgalvoti ir suskirstyti surinkimą į etapus. Kiekvienas etapas turi baigtis ruošinio klijavimu. Dažniausiai jau pačiose instrukcijose darbai būna suskirstyta į etapus.


Medžiagos modelio darymui

Klijavimo etapai

Iš ruošinio- formos žnyplių pagalba iškerpamos pirmo etapo dalys. Peilio ar skalpelio pagalba nupjaunamas plastiko perteklius nuo detalių, brangesniuose modeliuose paprastai to daryti nereikia. Ylos pagalba, jei reikia, praduriamos skylės, dildės pagalba suapvalinamos vietos, kur tai būtina. Paruoštos detalės sudedamos, kaip parodyta surinkimo schemoje ir tikrinamas detalių atitikimas, ar nėra plyšių, ar kas netrukdo priglusti dalims vienai prie kitos. Dabar pats metas pagalvoti, gal reikėtų nudažyti vidines dalių vietas, kurios po klijavimo bus sunkiai arba visai neprieinamos teptuku, tačiau bus matomos iš lauko per angas, atvirus liukus, langelius ir pan. Pvz.: variklio tūta, važiuoklės įtraukimo ertmė ir pan. Nudažius tokias vietas, būtina kantrybė. Reikia leisti dažams pradžiūti, tuo metu galima pradėti darbą su sekančiomis pirmo etapo dalimis.

Įrankiai ir detalės iškirpimas iš ruošinio-formos

Pjaunant atlają būtina peilį laikyti taip, kad po to sudėjus detales nebūtų įdubimo


Vidinė dalis nudažoma prieš suklijuojant

Ypatingą dėmesį reikia skirti skaidrioms dalims. Prieš klijavimą jas reikia švariai nuvalyti ir imant naudotis pincetu. Jei skaidrią detalę imsite pirštais, klijų garai gali paveikti nešvarumus ir ant skaidraus plastiko liks pirštų atspaudai, nors iki klijavimo jų nesimatė. Tik nudžiuvus dažams galima suklijuoti dalis ir tuo užbaigti kiekvieną pirmo etapo ruošinį atskirai. Klijus reikia užtepti ant abiejų klijuojamų paviršių ir juos suglaudus palaikyti. Kuo daugiau užtepsite klijų- tuo ilgiau teks laikyti, kol sutvirtės išsilydžiusi plastmasė. Čia gali praversti lipni juosta, baltinių gumos juostos, skalbinių segtukai ar plastilino atramos.

Detalių fiksavimas suklijavus

Glaisto naudojimas leidžia paslėpti suklijavimo siūles. Atsargiai ir kruopščiai užglaistomos siūlės, kad glaistas neištepliotų ten, kur nereikia. Vėl gi, ypatingą dėmesį reikia skirti siūlėms besiribojančioms su skaidriomis detalėmis, ant jų glaistas neturi patekti. Čia gali padėti lipni juostelė. Po paros galima švitriniu popieriumi apdoroti užglaistytas siūles ir tęsti darbą.


Atsargiai ir kruopščiai užglaistomos siūlės


Glaistas neturi patekti ten, kur nereikia. Po nušlifavimo rekomenduojama siūlę uždažyti sidabro spalvos dažais, kad matytųsi, ar nėra įdubimų ir, ar nereikia dar kartą glaistyti.

Kartais pasitaikančius nereikalingus įdubimus taip pat reikia užglaistyti

Esant moderniai triratei važiuoklei, kai vairuojamasis ratas yra priekyje, būtina prieš klijuojant fiuzeliažą įdėti į priekį svorį, kad lėktuvas stovėtų ant ratų ir negriūtų ant uodegos. Tam geriausiai tinka plastilinas su žvejybiniais švino svareliais.
Pats laikas pagalvoti, ar tikslinga pirmo etapo ruošinius dažyti dabar, ar pereiti prie antro etapo ir nudažyti vėliau. Pvz.: pirmo etapo ruošiniai yra suklijuoti lėktuvo sraigtas ir radiatorius. Antras etapas- suklijuoti sraigtą su variklio radiatoriumi. Sraigtą reikia nudažyti, jei suklijavus su radiatoriumi nebebus įmanoma teptuku prieiti prie dalies sraigto bei radiatoriaus. Padaromi visi antro etapo ruošiniai, nepamirštant pasinaudoti glaistu, kur reikia. Priklausomai nuo modelio sudėtingumo, gali būti trečias etapas ir dar daugiau. Galutiniame rezultate gaunamas suklijuotas modelis su nudažytomis sunkiai teptuku prieinamomis vietomis.


Smulkias dalis reikia dažyti laikant pincetu arba nejudamai užmovus ant dantų krapštuko


Klijavimo eiliškumas

Dažant aerografu būtina vadovautis kitaip suskirstytais etapais. Smulkios dalys ir ruošiniai dažomi teptuku atskirai, o didesnės dalys bei ruošiniai aerografu dažomi be važiuoklės ir kitų smulkių kitos spalvos detalių bei ruošinių. Kitos spalvos dalys bei ruošiniai priklijuojami po to, kai nudažytas fiuzeliažas. Reikia nuspręsti, ar šias dalis nudažyti prieš klijuojant, ar po to.
Būtina, kad klijuojamos vietos nebūtų padengtos dažais, nes klijai sąveikauja tik su plastiku. Tokiu atveju dažus galima atsargiai nugremžti reikiamoje vietoje peiliu. Kartais tikslinga klijavimo vietą po to papildomai nudažyti, bet tik nudžiuvus klijams.

Dažymas

Dabar būtina nudažyti visą modelį pagal pasirinktą nuspalvinimą. Dar renkantis spalvas reikia įvertinti, koks turi būti blizgesys. Dažai skirstomi į matinius, pusiau matinius ir gliancinius. Pvz.: guminės dalys dažomos matine juoda spalva, juk padangos neblizga. Surinkimo instrukcijose dažniausiai būna viena ar kelios modelio nuspalvinimo schemos. Galima ir pačiam susirasti kitokią nuspalvinimo schemą surenkamam modeliui literatūroje ar internete, arba tiesiog sugalvoti savo. Galima spalvų ribas neryškiai pažymėti pieštuku. Kai kurie kamufliažo tipai reikalauja specifinės dažymo technikos, tokiu atveju geriau ja pasidomėti.


Kamufliažo dažymas teptuku ir specifinis kamufliažas taškeliais priliečiant statmenai nupjautu teptuku

Permatomos dalys dažniausiai turi iškilimus, kuriuos reikia nudažyti ta pačia spalva, kaip nepermatomą plastiką. Šiai užduočiai apsiginkluokite kantrybe ir pamėginkite tai padaryti dantų krapštuku. Dantų krapštuko galiuku dažus reikia tik paliesti. Įmerkus giliau, ant krapštuko susiformuos lašas, kuris būtinai nuriedės pačiu netinkamiausiu momentu, pačioje netinkamiausioje vietoje ir sugadins skaidriąją detalę. Todėl skaidri detalė dažoma uždedant tašką po taško dantų krapštuku, kol pilnai neužsidažys reikiama vieta.

Skaidrios detalės dažymas

Kitas metodas- užklijuoti nedažytinas vietas lipnios juostos gabaliukais ir palikti tik dažymui skirtas vietas. Modifikuotas būdas- pasinaudoti metalo folija, tada labai gerai matosi išpjovimai.

Uždedama metalo folija ir tamponu prispaudžiama prie gaubto

Dar vienas metodas- nudažyti reikiamo ilgio plono popieriaus gabaliuką ir po to supjaustyti į plonytes juosteles. Šias juosteles ant skaidraus plastiko reikia klijuoti laku, o ne agresyviais klijais, kad nesusigadintų plastmasė. Šiam tikslui tinka ir Humbrol firmos siūlomas produktas Clearfix, kuris yra tirštas ir naudojamas skaidrių dalių padengimui. Clearfix pagalba galima suformuoti net „stikliuką“ reikiamoje modelio angoje.

Juostelių kraštai būna idealiai lygūs

Galima rasti rekomendacijas tokiam atvejui pasinaudoti pavyzdžiui Humbrol firmos produktu Maskol. Tai yra šviesiai violetinis tirštas skystis, kuris džiūdamas ant paviršiaus suformuoja gumą primenančią plėvelę. Šia medžiaga galima padengti nedažytinas modelio vietas ir drąsiai darbuotis teptuku ar aerografu. Kitą dieną belieka plėvelę nulupti. Ypač ši priemonė praverčia dažant aerografu. Galima rasti rekomendacijų naudoti ploną Maskol sluoksnį ir jam dar neišdžiuvus ant viršaus uždėti bei su tamponu prispausti metalo foliją, kaip minėta kiek anksčiau.

Maskol naudojimas aerografu, galima ir teptuku

Dažai džiūna apie parą, tad leiskite jiems išdžiūti nudažius kiekviena atskira spalva. Naudojant teptukus dažų sluoksnis visada gaunasi storesnis nei dažant aerografu, todėl dažniausiai teptuku pakanka nudažyti vienu- dviem sluoksniais.
Sutirštėjus dažams indelyje būtinas skiediklis. Rekomenduojama dažus skiesti tos pačios firmos skiedikliu, tačiau tai yra nepigu. Kartais tokio skiediklio ir su žiburiu parduotuvėse neįmanoma rasti. Pamėginkite atskirai nedidelį kiekį dažų praskiesti acetonu ar kitokiu skiedikliu emalės dažams. Jei dažai sėkmingai suskystėjo, tai sutaupysite, ypač, jei turite daug įvairių spalvų dažų. Atsargiau reikia skiesti baltą spalvą, nes dažai gali šiek tiek pagelsti nuo skiediklio.
Praktinis patarimas dažų išmaišymui nesitepliojant. Į naujai nupirktą dažų indelį įmeskite žvejybinio svarelio rutuliuką ir vėl uždarykite. Kai prireiks dažų naudojimui, prieš atidarant purtykite dėžutę, kol išgirsite, kad rutuliukas laisvai juda dažuose ir trankosi į indelio sieneles.

Dažymas aerografu

Dažymas aerografu turi savo specifikos. Visų pirma, naudojami skystesni dažai, nei dažant teptuku. Prieš dažant modelį būtina pamėginti papurkšti ant popieriaus ir įsitikinti, kad paviršius pasidengia tolygiai. Jei taip nėra, reikia reguliuoti aerografo purkštuką arba dažų tirštumą. Tam jie skiedžiami skiedikliu, dėl ko dažų sluoksnis užpurškiamas labai plonas, todėl dažams nudžiuvus, kitą dieną purškiama vėl. Purškiama tiek dienų, kol per dažus neprasimuš plastiko spalva. Jei būsite nekantrus ir mėginsite purkšti daugiau dažų per vieną kartą, ant modelio susiformuos dažų nuotekos, lašai ir t.t. Dažniausiai būna ne mažiau, kaip trys sluoksniai. Tuo pačiu, lyginant su dažymu teptuku, dažų sąnaudos būna didesnės. Beje, naudodami aerografą, pasigailėkite aplinkinių daiktų. Geriausia modelį dažymui patalpinti į didelę kartoninę dėžę su atviru šonu į jus, tada pralėkę pro modelį dažų lašeliai nusės ant dėžės sienelės ir aplinkiniai baldai bei daiktai nenukentės.
Visas modelis nudažomas ta spalva, kuri dengs didžiausią modelio plotą. Skaidrios detalės visada turi būti apsaugotos nuo dažų, kaip minėta, tam labai gerai tinka Maskol.  Nudažius modelį keliais sluoksniais, kai nebeprasimuša plastiko spalva, pasiruošiama dažymui kitomis spalvomis (taip pat kelis kartus) ir padaromos „kaukės“. Dažymui aerografu naudojamas „kaukės“ principas, kurio esmė yra- uždengti vietas, kur neturi patekti spalva. „Kaukė“ yra standesnis popierius. Labai naudinga „kaukės“ metodo savybė yra ta, kad esant priglaustai „kaukei“ spalva turi tikslią ribą, o nutolinus kaukę nuo modelio, gaunama „išplauta“ spalvos riba. Todėl dažant modelį su aiškia spalvų riba, „kaukė“ tvirtinama tiesiogiai prie modelio, o norint padaryti „išplaukusį“ spalvų perėjimą, „kaukė“ tvirtinama prie modelio per atstumą. Tam gali padėti ir plastilinas. Tuo tarpu Maskol puikiai atlieka „kaukės“ funkciją, kai reikalinga aiški riba tarp spalvų.


Dažant aerografu naudojamas „kaukės“ metodas

Dekalės

Dažniausiai dekalės būna perkamame modelio komplekte. Neretai brangesniuose modeliuose numatytos dekalės dviem galimiem variantams. Galima rasti atskirai parduodamų dekalių specializuotose parduotuvėse arba įsigyti per internetą. Iškirpkite dekales taip, kad esant galimybei, kirpimo linija sutaptų su spalvos riba. Kerpant toliau nuo spalvos ribos per permatomą plėvelės vietą, vėliau, kai modelis bus baigtas, tai matysis. Tuo tarpu nukirpus per spalvos ribą, dekalės atrodys daug gražiau ir neišsiskirs riba, kur prasideda dekalė. Paimkite negilų indą, kad į jį laisvai tilptų didžiausia dekalė ir pripilkite kambario temperatūros vandens. Prieš dedant dekalę į vandenį, paruoškite modelį taip, kad būtų patogu ją uždėti reikiamoje vietoje, reikiamu būdu. Niekada nedėkite visų dekalių iškart į vandenį. Palaukite, kol dekalė įmirks ir plėvelė atsiskirs nuo popierinio pagrindo, tada pincetu paimkite už popierinio pagrindo taip, kad plėvelė liktų ant jo. Atsargiai perveskite dekalę teptuku ant modelio į reikiamą vietą ir nusausinkite vienkartine nosine, prispausdami dekalę, kad tarp jos ir modelio paviršiaus neliktų vandens. Humbrol firma siūlo produktą DecalFix, kuris suminkština dekalę ir ji dar geriau prisiglaudžia prie paviršiaus. Būtina suvilgyti dekalės patalpinimo plotą ant modelio ir pačią dekalę. Po to nesausinkite, palikite dekales išdžiūvimui ant modelio per naktį.


Aštriu peiliu dekalės plėvelė pjaunama iki popierinio pagrindo ties dekalės spalvos riba

Lakavimas

Paskutinė procedūra, kurią reikia atlikti- modelio lakavimas. Kaip ir dažai, lakas būna matinis ir gliancinis, rečiau pusiau matinis. Patogiausia modelį lakuoti vienu laku, tačiau galima skirtingas dalis lakuoti skirtingais lakais. Paprastai lakuojami modelio plotai, kur yra dekalės. Kaip taisyklė, tai yra fiuzeliažas, sparnai ir uodegos konstrukcija. Negražiai atrodys, jei nulakuosite tik dekales, dalį sparno ar fiuzeliažo. Tada geriau nelakuoti ir tikėtis, kad dekalės neatšoks po kažkurio laiko.
Lakas apsaugos dekales nuo aplinkos poveikio, neleis joms atšokti nuo modelio paviršiaus perdžiūvus. Tuo pačiu, lakas suvienodina skirtingų spalvų dažų matiškumą. Jei lėktuvas karinis ir su maskuojančiu kamufliažu, tai korektiškiau lakuoti matiniu laku, o jei lėktuvo nudažymas atlieka estetinę funkciją- labiau tinka gliancinis lakas.
Nulakuotą modelį vėliau be baimės bus galima pamerkti į vonelę ir lengvai pamaišant vandenį, bet neužkliudant modelio, nuplauti dulkes. Po to reiktų pasinaudoti fenu, nes ilgiau džiūdami vandens lašai paliks pėdsakus.

Baigus darbą

Nuplaukite skiedikliu teptukus ir išardykite aerografą, skiedikliu nuplaukite dalis bei indelį baigę darbą su dažais. Kitam kartui nereikės pirkti naujų.



Rašyti komentarą